Tego nie wolno przegapić: wystartowało globalne Badanie Reputacji Akademickiej 2022, prowadzone przez Times Higher Education. Po raz pierwszy zespół THE poprowadzi je we własnym zakresie.

Coroczna ankieta (w formule „by invitation only”) była wcześniej przeprowadzana wśród naukowców we współpracy z Elsevier i dzięki niej uzyskiwano corocznie ponad 10 000 odpowiedzi. W tym roku ankietę przeprowadzi zespół analityczny THE i zostanie ona rozdystrybuowana znacznie szerzej. Zaproszenie otrzyma dwa razy więcej naukowców. Wyniki ankiety zostaną uwzględnione w serii rankingów, które THE opublikuje w 2022 roku. Sprawdźcie, czy w waszych skrzynkach nie usunęliście odruchowo zaproszenia z adresu: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. – tego nie wolno robić!

W ankiecie uczeni są pytani na poziomie ich określonej dyscypliny naukowej i proszeni są o wskazanie maksymalnie 15 uniwersytetów, które ich zdaniem są najlepsze pod względem badań i nauczania, zarówno ogólnie, jak i na podstawie ich bezpośredniego doświadczenia. Termin wypełnienia ankiety - która została przetłumaczona na 12 języków a wypełnienie nie powinno zająć więcej niż 15 minut – ustalono na koniec lutego 2022 roku.

Pozycja naszych uczelni w międzynarodowych rankingach akademickich to w Polsce temat gorący... Czy można coś zrobić, abyśmy w 2022 roku mieli więcej powodów do satysfakcji? Otóż można! Jeśli się już teraz zmobilizujemy!

Zajrzyjmy do rankingowych metodologii. Otóż trzy z głównych rankingów międzynarodowych w znacznym stopniu opiera się na wskaźnikach związanych z prestiżem wśród kadry akademickiej - w rankingu QS jest to 40% (plus dodatkowe 10% związane z prestiżem wśród pracodawców), w THE - 33%, w US News - 25%. To bardzo dużo!

Materiału do badania prestiżu dostarczają ankiety (Academic Reputation Survey), jakie organizacje rankingowe rozsyłają co roku na adresy naukowców i pracodawców. Badania przeprowadzane są na zasadzie „by invitation only”. Ilość i jakość tych odpowiedzi ma istotny wpływ na to jak oceniane są uczelnie. Analitycy rankingów doskonale wiedzą, że wysokie lokaty uniwersytetów Wielkiej Brytanii czy Chin to nie tylko rezultat poziomu badań i liczby cytowań, a przede wszystkim wysokich wskaźników reputacyjnych!

Ale wiadomo też, że profesorowie uczelni brytyjskich czy chińskich, naukowcy z Europy Zachodniej, Indii czy USA masowo odpowiadają na zapytania organizacji rankingowych. O potrzebie szybkiego reagowania na takie mejle dobrze wiedzą na uczelniach Rosji i Kazachstanu… Tymczasem Polska pod tym względem wygląda wyjątkowo blado, w statystykach odpowiedzi („response rate”) plasujemy się bliżej końca. I nie jest to wcale „geograficzna specyfika”, bo na sąsiedniej Litwie procent odpowiedzi jest o wiele większy niż w Polsce!

A może być nas widać. I to bardzo wyraźnie! Wystarczy, że nie wyrzucimy do internetowego kosza mejli z zaproszeniami do udziału w badaniach prowadzonych przez organizacje rankingowe.

Dlatego w imieniu Fundacji Edukacyjnej „Perspektywy” apelujemy: - Nie lekceważmy międzynarodowych badań dotyczących prestiżu uczelni, odpowiadajmy wyczerpująco na pytania organizacji rankingowych, walczmy o reputację polskich uczelni i w ten sposób.

Zwłaszcza, że badania przeprowadzane obecnie będą miały bezpośredni wpływ na wyniki rankingów w 2022 roku. Sezon badań reputacyjnych rozpoczął w połowie listopada Times Higher Education otwierając do końca lutego „okno czasowe” na wypełnienie i przesłanie ankiety (Academic Reputation Survey). Sprawdźcie, czy w waszych skrzynkach nie usunęliście odruchowo zaproszenia z adresu: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Wkrótce podobne badanie uruchomi QS… Im większy będzie udział naszej kadry akademickiej w międzynarodowych badaniach reputacji, tym lepsze będą pozycje polskich uczelni w rankingach światowych!

Dajmy sobie wspólnie rankingową szansę!

Perspektywy