Cudzoziemcy osiągają obecnie lepsze wyniki niż Norwegowie pod względem produktywności akademickiej. Podobnie jest w przypadku wniosków o profesurę i liczby osób zajmujących stanowiska doktorskie w Norwegii, w porównaniu z Norwegami.

Magazyn naukowców, Forskerforum, opublikował listę 50 naukowców w norweskich instytucjach, osiagających tak zwane „punkty za publikacje”. Spośród nich 29 nie urodziło się w Norwegii. Około jedna czwarta wszystkich naukowców w Norwegii pochodzi z zagranicy, ale na tej „najbardziej produktywnej liście” 58% stanowią cudzoziemcy.

Drugi artykuł w tym samym wrześniowym numerze Forskerforum wykazał, że większość kandydatów na stanowiska profesorskie na norweskich uniwersytetach pochodzi obecnie z zagranicy. W latach 2016–2018 odsetek obcokrajowców ubiegających się o stanowisko profesora w Norwegii wynosił średnio 54%, a na trzech uniwersytetach - University of Oslo, University of Bergen i NTNU - odsetek ten wynosił 70%. Wyniki te znajdują się w raporcie NIFU (Nordic Institute for Studies in Innovation, Research and Education) „Atrakcyjne kariery akademickie? Aplikacje, rekrutacja i mobilność w norweskim sektorze uniwersyteckim ”.

Magazyn uniwersytecki NTNU, Universitetsavisa, opublikował statystyki dotyczące liczby obcokrajowców podejmujących studia doktoranckie w Norwegii w porównaniu z Norwegami, podejmującymi studia doktoranckie za granicą. Wykazały one, że 10 razy więcej obcokrajowców stara się o doktorat w Norwegii.

Pytany, dlaczego tak się dzieje, dyrektor generalny Norweskiej Rady ds. Badań Naukowych John-Arne Røttingen stwierdził, że system finansowania stanowisk doktoranckich w Norwegii jest bardzo korzystny w porównaniu z innymi krajami, ponieważ otrzymują pełne wynagrodzenie.

- Norwegia stoi przed wielkim wyzwaniem, ponieważ uzdolnieni norwescy studenci kierunków magisterskich dążą teraz do kariery w biznesie lub przemyśle, która jest znacznie lepiej opłacana w porównaniu do wynagrodzeń uniwersyteckich dla doktorantów”, powiedział Røttingen.

Guro Lind, prezes Norweskiego Stowarzyszenia Badaczy, powiedział, że Minister Badań i Szkolnictwa Wyższego Iselin Nybø powinna opracować kilka propozycji przedłożenia parlamentowi narzędzi mających na celu uatrakcyjnienie kariery doktorantów dla norweskich studentów.

Źrodło: www.universityworldnews.com