Uczelnie najczęściej oceniane są, zarówno na poziomie krajowym jak i międzynarodowym, poprzez akredytacje i rankingi. Każda z tych metod ma swoją specyfikę i swoje narzędzia. Do niedawna wydawało się, że akredytacje i rankingi funkcjonują w odrębnych i niezależnych od siebie sferach oceny jakości uczelni. Ale czy na pewno?

Procedura akredytacyjna sprawdza i potwierdza (lub nie), że oceniana uczelnia spełnia określone warunki wymagane do uzyskania certyfikatu. Rankingi idą o krok dalej, nie tylko badają poziom uczelni ale umiejscawiają ją wyżej lub niżej w stosunku do innych szkół wyższych, tworzą listy mówiące które uczelnie są najlepsze, a które wypadają relatywnie gorzej. Wiele wskazuje na to, że dzięki coraz obszerniejszym zasobom dostępnych danych, z których korzystają zarówno agencje akredytacyjne, jak i organizacje rankingowe granice między tymi obszarami stają się mniej klarowne.

Nad tym, w jakim stopniu rankingi i akredytacje wpływają na jakość szkolnictwa wyższego i jakie są między nimi relacje zastanawiać się będą eksperci z Europy, Azji, Ameryki Północnej i Południowej, a także Afryki podczas międzynarodowej konferencji IREG-9, obradującej pod hasłem: Ranking and Accreditation – Two roads to the same goal? Konferencja odbędzie się w Hasselt, Belgia, 23-25 maja 2018.

Program i rejestracja: www.ireg-observatory.org/en/ireg-9