Wszyscy się porównujemy. Uczelnie też – tak brzmi motto wywiadu zatytułowanego “Ranking prawdę Ci powie”, którego Waldemar Siwiński, prezes Fundacji Edukacyjnej Perspektywy udzielił magazynowi Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu “Głos Uczelni”.

Czy rzeczywiście rankingi są sposobem na weryfikowanie pozycji naukowej, potencjału i oferty dydaktycznej uczelni?

–  Rankingi  są  popularnym,  powszechnie  zrozumiałym  i najprostszym  sposobem  prezentowania  szerokiemu  społeczeństwu  pozycji  uczelni  i jej  wyników.  Oczywiście  są  różne  metody  oceniania  poziomu  badań  czy  osiągnięć  naukowych,  ale wiele  z nich  jest  zrozumiałych  tylko  dla  fachowców.  Bibliometryczne  wskaźniki,  udział  w prestiżowych  konferencjach, bardzo  ważne  publikacje  w liczących  się  czasopismach  to  sfera  wiedzy  dostępna dla osób wciągniętych  w rzeczywistość badawczo uczelnianą.  Ale  żeby  społeczeństwo,  władze,  media,  rodzice  i przyszli  studenci,  a więc  szerokie  kręgi  rozumiały, co się na uczelniach dzieje, mu szą mieć pro ste, zrozumiałe  i akceptowalne  powszechnie  sposoby  porównywania.

Coś na kształt wskaźnika metra – żeby coś zmierzyć, trzeba mieć  odpowiednie  narzędzia.  Do jednych  pomiarów  użyjemy  mikrometra,  do innych  –  centymetra,  a do jeszcze innych laserowych  mierników  precyzyjnych.  W zakresie  „mierzenia uczelni”  rankingi  są  bardzo  dobrym,  przyjętym  i uznanym instrumentem  pomiarowym.

Przeczytaj cały wywiad