Cztery polskie uczelnie znalazły się wśród 500 najbardziej widocznych w Internecie szkół wyższych na świecie - wynika z najnowszej edycji rankingu "Web of Universities". Najlepsza w zestawieniu polska uczelnia - Uniwersytet Warszawski - uplasowała się na 349. miejscu.

Cztery polskie uczelnie znalazły się wśród 500 najbardziej widocznych w Internecie szkół wyższych na świecie - wynika z najnowszej edycji rankingu "Web of Universities". Najlepsza w zestawieniu polska uczelnia - Uniwersytet Warszawski - uplasowała się na 349. miejscu.

Ranking Web of Universities (Webometryczny Ranking Uniwersytetów Świata) jest przygotowywany dwa razy w roku: w styczniu i lipcu przez Consejo Superior de Investigaciones Cientificas (CSIC) - Najwyższą Radę Badań Naukowych w Madrycie. To zestawienie, które w oparciu o złożony wskaźnik bada obecność instytucji akademickich i badawczych w Internecie.

Pierwszą setkę zestawienia zdominowały uczelnie amerykańskie. Znalazły się m.in. na siedmiu najwyższych miejscach rankingu. Trzy najlepsze okazały się kolejno: Harvard University, Stanford University i Massachusetts Institute of Technology. Na ósmym miejscu znalazł się brytyjski University of Oxford, a na 13. University of Cambridge.

Spośród polskich szkół wyższych najwyższą - 349. pozycję - zajął Uniwersytet Warszawski. W pierwszej 500 najbardziej widocznych w sieci instytucji akademickich i badawczych znalazły się jeszcze trzy polskie uczelnie: Uniwersytet Jagielloński na 387. miejscu, Politechnika Warszawska na 436. pozycji i Akademia Górniczo-Hutnicza na miejscu 455.

W pierwszym tysiącu uczelni znalazły się ponadto: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytet Wrocławski, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Politechnika Poznańska, Politechnika Śląska w Gliwicach i Uniwersytet Łódzki.

Pierwsza edycja rankingu została opublikowana w 2004 r. Celem badania jest zwiększenie obecności instytucji akademickich w Internecie oraz promowanie otwartego dostępu do publikacji wyników naukowych. Przy ocenie pod uwagę brana jest zarówno ilość treści internetowych (liczba stron internetowych oraz plików umieszczanych w sieci), jak i widoczność i wpływ tych publikacji mierzone liczbą linków zewnętrznych.

Szczegółowe dane znajdują się na stronie: www.webometrics.info/en/world

Źródło: PAP - Nauka w Polsce